به گزارش سلام لردگان، سيد مجتبي ثمرههاشمي دستيار ارشد دولت محمود احمدينژاد در گفتوگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري فارس، با اشاره به مذاکرات پيش رو، اظهار داشت: مذاکرات ژنو در واقع دو هدف را تعقيب ميکرد يکي «تثبيت حقوق هستهاي و غنيسازي براي مقاصد صلحآميز» و ديگري «رفع تحريمها» و مضايقي که در طول سالهاي گذشته به بهانه موضوع هستهاي عليه ايران از طريق سازمان ملل، کشورهاي اروپايي و آمريکا وضع شده است.
وي در ادامه درخصوص ارزيابي خود از توافقنامه ژنو گفت: براي ارزيابي توافقنامه ژنو بايد اهداف را در نظر گرفت و بررسي کرد که آيا به آن رسيدهايم يا خير.
ثمرههاشمي تصريح کرد: خارج از برخي آثار فرعي و تبعي با استناد به نامه آقاي رئيس جمهور به محضر مقام معظم رهبري در خصوص توافقنامه ميبينيم که هدف از مذاکرات تثبيت حقوق ملت ايران در عرصه هستهاي و غنيسازي بوده است . لذا مسائل ديگري از قبيل رفع ايران هراسي که نقل مي شود فرعي است.
*ارزيابي توافقنامه ژنو فقط با نگاه به کليات و بدون توجه به بندها و اجزا آن ناقص و نادرست است
ثمره هاشمي ادامه داد: براي ارزيابي يک توافقنامه بايد موارد کلي و جزئي آن را با هم ملاحظه کرد و استناد به يک موضوع کلي نميتواند دليل کافي بر خوب، بد، موفق و يا ناموفق بودن باشد. مثلا توافقنامه 1919 ايران و انگليس مقدمهاي دارد که هر کس آن را بخواند ميگويد توافق خوبي است در مقدمه قرارداد مزبور آمده است: «دولت انگليس با قاطعيت هرچه تمامتر تعهداتي را که مکرر در سابق براي احترام مطلق به استقلال و تماميت ارضي ايران در نظر گرفته است تکرار ميکند».
وي تصريح کرد: هر کس فقط مقدمه اين قرار داد را بخواند ميگويد احسنت چقدر انگليسيها به استقلال و تماميت ارضي ايران متعهد هستند. اما در ادامه قرارداد به اعزام مستشاران انگليسي به ايران براي استخدام در ادارات مختلف با خرج دولت ايران (براي سازماندهي نظام اداري و نفوذ در آن) همچنين به اختيار انگليس در تعيين صاحب منصبان نظامي ايران، سازماندهي جديد براي حفظ نظم در داخل و در سرحدات (در واقع تاسيس و سازماندهي قواي نظامي ايران اعم از ارتش و ژاندارمري به هزينه دولت ايران) و به موضوع در اختيار گرفتن عايدات گمرک و ساير عايدات به عنوان تضمين بازپرداخت اقساط وام 2 ميليون پوندي دولت انگليس به ايران اشاره ميشود تعهداتي که سازمان اداري ايران و قواي مسلح و مهمترين منبع درآمد دولت ايران را در اختيار انگليسيها قرار ميدهد و در واقع چيزي از استقلال ايران باقي نميگذارد.

*بايد سند را جامع ملاحظه کرد
وي با طرح اين پرسش که آيا حق هستهاي ايران به عنوان هدف اصلي طرف ايراني در مذاکرات ژنو به رسميت شناخته شده است يا خير؟ به قرائت بخشي از توافقنامه ژنو پرداخت و گفت: در مقدمه توافقنامه ژنو آمده است که «اين راه حل جامع ايران را قادر ميسازد تا به طور کامل از حق خود از انرژي هستهاي براي اهداف صلحآميز بر اساس مواد مرتبط در معاهده NPT و در تطابق با تعهدات خود در اين معاهده از آن بهرهمند شود.» توجه بفرمائيد از جمله مواد معاهدهNPT ماده يک بند 4 است که ميگويد: «هيچ نکتهاي در اين پيمان نبايد به گونهاي تفسير شود که حق مسلم همپيمانان را در انجام تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هستهاي براي مقاصد صلحآميز تحت تأثير قرار دهد» يعني هيچ محدوديتي براي عضو اين پيمان در توليد انرژي هستهاي و در داشتن چرخه سوخت هستهاي از ابتدا تا انتها براي مقاصد صلحآميز وجود ندارد. خوب تا اينجا مثبت به نظر ميرسد اما ميبينيم که در ادامه توافقنامه ژنو آمده است که اين راهحل جامع در برگيرنده يک برنامه غنيسازي است که توسط طرفين تعريف شده و با محدوديتهاي عملي و اقدامات شفافساز براي کسب اطمينان از ماهيت صلحآميز اين برنامه است؛ يعني در همين جا بند فوق الاشاره نقض شده و حقوق هستهاي محدود شده است زيرا که گفته شده بايد توسط طرفين تعريف شود. خوب، غربيها برنامه هستهاي ايران را چگونه ميخواهند تعريف کنند و به چه تعريفي قانع هستند؟ يقيناً مطابق ميل خودشان تعريف ميکنند و دوم اينکه با صراحت عنوان شده است که برنامه هسته اي توام با محدوديتهاي عملي باشد که اين هر دو با معاهده NPT مغايرت دارد.
وي افزود: توافقنامه در جاي ديگري ابعاد اين محدوديتها را بيشتر نمايان ميکند و ميگويد «اين توافق در برگيرنده يک برنامه غني سازي است که توسط طرفين تعريف شده ... منطبق با نيازهاي عملي با محدوديتهاي توافق شده در زمينه دامنه و سطح فعاليتهاي غنيسازي و ظرفيت مکاني که (غنيسازي) انجام ميشود و ذخاير اورانيوم غني شده براي يک دورهاي است که توافق ميگردد.»
ثمره هاشمي تصريح کرد: در اين متن حتي ميزان نياز ايران به مواد غني شده و مکان غني سازي هم بايد با توافق غربيها باشد. لذا توافق به طور واضحي هم حق حاکميت، حقوق هستهاي و غني سازي ايران را محدود و تهديد ميکند و هم حقوق ناشي از عضويت در معاهده NPT را ناديده ميگيرد و بلکه در مواردي آن را سلب ميکند.
*طرف مخاصمه ايران در بحث هستهاي آمريکا است
وي ادامه داد: طرف مخاصمه ما در واقع آمريکا است وقتي رئيس جمهورآمريکا تصريح ميکند ما حق غني سازي ايران را به رسميت نميشناسيم و محدوديتهايي در توافقنامه تصريح شده، که دال بر عدم شناسايي حق مسلم ايران به طور کامل است چگونه ميتوانيم بگوييم حق هستهاي ايران به رسميت شناخته شده است؟
* توافقنامه ژنو پيشرفت هستهاي را متوقف کرد و چند گام به عقب برگشتيم
ثمره هاشمي در ادامه به تعهدات ايران در توافقنامه ژنو اشاره و گفت: در اين مدت 6 ماه و يا مرحله اول ما بايد نيمي از اورانيوم غني شده 20 درصد را تبديل به اکسيد و مابقي آن را نيز براي سوخت رآکتور تحقيقاتي فعلي نگه داريم. همچنين ما متعهد شديم که غنيسازي بيش از 5 درصد انجام ندهيم بنابراين ما در همين مورد دو گام به عقب برگشتيم.
وي اضافه کرد: ايران در توافقنامه ژنو متعهد شده است که هيچ گامي را در پيشرفت بيشتر در تأسيسات نطنز، فردو و رآکتور اراک بر ندارد و هيچ اقدام توسعهاي و تحقيقاتي منجر به انباشت اورانيوم صورت نگيرد يعني در واقع برنامه پيشرفت هستهاي ايران متوقف شده است.
وي به تأسيسات هستهاي اراک اشاره کرد و گفت: پروژه اراک طبق گفته کارشناسان درصد بالايي پيشرفت داشته است و آنان ميتوانستند در يک بازه زماني معيني آن را راهاندازي کنند اما حالا طبق توافقنامه ژنو فعاليت آن بايد متوقف شود لذا به استناد توافقنامه نه تنها حق هستهاي ايران در اين معاهده به طور کامل تثبيت نشد بلکه پيشرفت هسته اي نيز متوقف شده است و عقبگردهايي هم داشتهايم.
ثمرههاشمي به دستاوردهاي ايران در توافقنامه ژنو نيز اشاره و عدم کاهش خريد نفت ايران، تعليق صادرات پتروشيمي و آزاد شدن تدريجي 4.2 ميليارد دلار از وجوه بلوکه شده ايران را از جمله دستاوردها دانست که البته معادل امتيازات واگذار شده نيست.
*در بحث صادرات پتروشيمي مشکلات چنداني نداشتيم
وي در خصوص تعليق تحريم پتروشيمي خاطرنشان کرد: در صادرات پتروشيمي مشکل چنداني نبود مسئولان پتروشيمي اعلام کردند که ما بازارهاي جديد پتروشيمي را پيدا کرده بوديم.
*آمريکا بخش هاي کوچکي از وجوه بلوکه شده خود ما را به صورت قسطي آزاد ميکند و آن را امتياز براي ايران حساب مي آورد
وي با بيان اينکه بعضيها تصور مي کنند 4.2 ميليارد دلار را آمريکاييها از جيب خودشان به ايران ميدهند، گفت: اين اشتباه است چرا که اين وجوه متعلق به ملت ايران است که حالا آمريکاييها ميخواهند بخشي از آن را آزاد کنند اما به صورت اقساط.
*در توافقنامه ژنو آنچه امتياز دادهايم با آنچه گرفتهايم قابل قياس نيست
ثمره هاشمي همچنين گفت: در گذشته هر تحريمي که آمريکاييها انجام ميدادند ايران در مقابل آن يک اقدام عملياتي در پيشرفت هستهايداشت و اينها کم کم انباشته شده بود تا آنجا که به توليد غنيسازي 20 درصد و توليد صفحه سوخت رسيد. حتي ايران سانتريفيوژهاي نسل جديد را توليد کرد اما امروز نميشود طبق توافقنامه پيشرفتهاي هستهاي را توسعه داد در حالي که تحريمهاي جاري غربيها همچنان ادامه دارد و تحريمهاي جديدي را هم بعد از توافقنامه به اجرا گذاشتند.
وي ادامه داد: تحريمهاي جديد نه تنها با حقوق بينالملل در تعارض است بلکه با اصل حسن نيت که در توافقنامه آمده است در تضاد ميباشد چراکه طبق بند 18 کنوانسيون 1969 وين ـ يک کشور ملزم است از اقداماتي که به هدف و منظور يک معاهده لطمه وارد مي کند حتي قبل از لازم الاجرا شدن آن خودداري کند ـ ابلاغ اجراي تحريمهاي جديد توسط آمريکا و اتحاديه اروپا نقض معاهده مزبور و نقض توافقنامه است.
مشاور ارشد رئيس جمهور سابق تصريح کرد: در صورت تفاهم نهايي فقط تحريمهاي مربوط به مسائل هستهاي قرار است برداشته شود و مثلا تحريمهاي يکجانبه آمريکا در امور بانکي و مالي که به بهانه هاي مختلف وضع شده است ميتواند همچنان پابرجا بماند.
ثمرههاشمي ادامه داد: در انتهاي گزارش توافقنامه ژنو آمده است که در نهايت همه تحريمهاي سازمان ملل، اتحاديه اروپا و دولت آمريکا عليه ايران که مربوط به مسائل هستهاي باشد برداشته خواهد شد. بعضيها تصور ميکنند که طبق اين توافقنامه همه تحريمها برداشته ميشود درحالي که اينگونه نيست بلکه تحريمهاي بانکي و مالي آمريکا عليه ايران به بهانه 3 عنصر مربوط به حقوق بشر، موضوع هستهاي و تروريسم وضع شده است و تعليق تحريمهاي ذکر شده در توافقنامه ژنو تازه اگر محقق شود صرفاً مربوط به تحريم هاي مرتبط با موضوع هستهاي است. يعني اگر ايران تمام تأسيسات هستهاي خود را هم برچيند توافقنامه مزبور آمريکا را ملزم به رفع تحريمهاي مالي و بانکي نمي کند و جالب است در مذاکرات بين نمايندگان دولت امريکا و کنگره با صراحت به اين موضوع پرداخته شده است.

ثمرههاشمي همچنين درخصوص مدت زمان حل و فصل نهايي بحث هستهاي ايران در توافقنامه ژنو نيز اظهار کرد: در توافقنامه ژنو واژه لانگ ترم(long term) آمده است بنابراين اين زمان فعلا نامعلوم و طولاني مدت است. و حکايت از آن ميکند اگر توافقي هم حاصل شود. به بهانه اينکه ايران بايد اعتماد سازي کند و زمان زيادي براي اين کار لازم است غربي ها اجراي تعهدات نهايي خود را به آينده دوري موکول ميکنند و با يک نظر خوشبينانه به اين معنا خواهد بود که پيشرفت هستهاي ما سالها متوقف اما تحريمهاي آنان جاري بماند.
*بازرسيهاي کمنظير و يا بينظير
وي در بخش ديگري از اين گفتوگو به بازرسيها و نظارتهاي گسترده آژانس اشاره و تأکيد کرد: بازرسيهايي که در اين توافقنامه اشاره شده است، بازرسيهايي کمنظير و يا بينظير است.
ثمره هاشمي گفت: در توافقنامه آمده که اطلاعات مربوط به طرحهاي آينده ايران در مورد تأسيسات هستهاي يعني طرحي که هنوز به اجرا درنيامده بايد در اختيار گذاشته شود يعني اينکه ايران چه طرحي دارد و براي آينده ميخواهد چه کاري انجام دهد. در حالي که بر اساس قوانين جاري آژانس بينالمللي حتي اگر کشوري بخواهد چرخه سوخت را راهاندازي کند، تنها 6 ماه قبل از تزريق گاز بايد اطلاع دهد.
ثمره هاشمي ادامه داد: از جمله تعهدات ايران در قبال نظارت و بازرسي تشريح ساختمان سايتهاي هستهاي، تشريح فعاليت آنها، دسترسي مديريت شده به کارگاههاي مونتاژ سانتريفيوژ، محل انبار نگهداري و اطلاعات مربوط به همه پروژههاي هستهاي جاري و آينده است که بايد در اختيار بازرسان قرار داده شود.
*اختيارات جديد براي بازرسي ها تمام فرايند هسته اي را در ديد دشمن قرار ميدهد
وي اضافه کرد: دادن اين اختيارات براي بازرسي تمام فرآيند هستهاي را در ديد دشمن قرار ميدهد تهيه ابزار و وسايلي که در نهايت منجر به توليد سوخت ميشود يک پروسه پيچيده و کاملاً محرمانه بوده است. بازرسيهاي پذيرفته شده سبب ميشود دشمن با جوانب کار آشنا شود و با مانع تراشي سد پيشرفت علمي کشور ما شود.
ثمره هاشمي به ترور دانشمندان هستهاي کشورمان اشاره کرد و گفت: بعضي از شهداي هستهاي کار تدارک پيچيده تأمين هستهاي را عهده دار بودند و به همين خاطر به شهادت رسيدند با اين توافق نامه بايد خودمان با دست خودمان تمام سفره را باز کنيم و هر چه را داريم در معرض ديد دشمن قرار دهيم.
*اختيارات جديد بازرسي از اختيارات بازرسي هاي ذيل پروتکل الحاقي نيز بالاتر است
وي با تاکيد براينکه اختيارات جديد براي اين بازرسيها حتي از ظرفيت پروتکل الحاقي در مواردي بالاتر است، در مورد پروتکل الحاقي هم گفت: در توافق نامه ژنو اشاره شده است که پروتکل الحاقي وفق نظام قانوني موجود در ايران بايد به تصويب برسد؛ همين مسئله دسترسيهاي بيگانگان در موضوع هستهاي را بسيار زياد ميکند و در آينده چالشي جدي براي کشور خواهد بود.
ثمره هاشمي در پاسخ به اين پرسش که برخي کارشناسان معتقدند که مذاکره با 1+5 باعث شد به اين چند کشور تا حد شوراي امنيت و سازمان ملل اهميت داده شوند، گفت: بله اين حرف درستي است.
ثمره هاشمي همچنين درپاسخ به اين سوال که چرا تيم مذاکره کننده در انعقاد قرارداد تعجيل کردند و همه جوانب را در نظر نگرفتند گفت: شايد به اين علت که نتايج آن به عنوان دست آوردي در گزارش 100روزه مطرح شود.
وي خاطرنشان کرد: شايد دولت تا حدودي به آمريکاييها اعتماد کرد از رئيس دولت نقل کردند که گفته اند آقاي اوباما فردي مؤدب و باهوش است در صورتي که اوباما بعد از توافق ژنو مصاحبه ميکند و ميگويد ما به به رئيس جمهور ايران اعتماد نداريم و پيشرفت هستهاي ايران را مسدود کرديم و به عقب برگردانديم. يعني در واقع به ملت ايران توهين ميکند.
ثمرههاشمي خاطرنشان کرد: امروز دستاوردهاي هستهاي فقط يک پيشرفت فني نيست بلکه پرچم عزت و اقتدار کشور و نشان اراده ملت ايران در حفظ استقلال و در مبارزه با زياده خواهان و زورگويان جهاني است . اين پرچم بايد برافراشته بماند.
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه جنگ امروز جنگ بين ارادهها است، گفت: دشمنان ميخواهند اراده ملت ايران را در هم بشکنند و بگويند بالاخره موضوع هستهاي ايران را جمع و يا محدود کرديم؛ ملت ايران هزينههاي بسياري براي عزت و شرف خود پرداخت کرده است.
ثمره هاشمي با بيان اينکه انقلاب اسلامي براي کرامت، عزت، آزادگي، عدالت و مبارزه با استکبار بوده است، گفت: اين شاخصها بايد مدنظر باشد.
*آمريکاييها نقض عهد و تحريمها را تشديد کردند
وي در ادامه گفت آمريکاييها نقض عهد ميکنند چون اينها وفادار نيستند و ما امروز نيز ديديم که آمريکاييها نقض عهد کرده و تحريمها را تشديد کردند.
ثمره هاشمي در پاسخ به اين پرسش که آيا خوشبيني به آمريکا منجر به توافقنامه ژنو شد و اگر بله، آيا اين خوشبيني در دولت احمدينژاد نيز وجود داشت يا خير، گفت: ايران هيچ گاه مذاکره را به طور مطلق رد نکرده است بلکه همواره گفته است که مذاکرات بايد مبتني بر عدالت و احترام متقابل باشد.
وي تصريح کرد: اگر در گذشته آمريکاييها سر عقل ميآمدند و اعلام ميکردند حقوق ملت ايران در موضوع غني سازي هستهاي را به رسميت ميشناسند، ميشد با آنان مذاکره کرد. البته در گذشته در موضوع عراق، افغانستان و حتي مبارزه با مواد مخدر با آنان مذاکره شده است.
وي با تاکيد بر اينکه عدالت، احترام متقابل و حفظ کرامت انساني از اصول سياست خارجي بوده است گفت، آمريکاييها هيچ گاه اعلام نکردند که اين اصول را ميپذيرند؛ اگر دولتمردان آمريکايي اعلام ميکردند که بر اين اساس آمادگي مذاکره با ايران را دارند در گذشته هم با آنان مي شد مذاکره کرد.
ثمره هاشمي در پاسخ به اين پرسش که يعني امروز آمريکاييها اين ارکان را پذيرفته و اعلام داشتهاند و به همين منظور دولت روحاني با آنان مذاکره ميکنند، اظهار کرد: خير آمريکاييها هيچ وقت اعلام نکردند بلکه آنها از ابتدا گفتند ما حق غني سازي ايران را به رسميت نميشناسيم. هنوز هم بر اين اصرار دارند.
*انتظار بود دولتمردان پاسخ اهانت آمريکاييها را بدهند
ثمرههاشمي به برخي اظهارات دولتمردان آمريکايي و اهانت آنان نيز اشاره و تصريح کرد: انتظار اين بود وقتي دولت آمريکا به نماينده ملت و رئيسجمهور ايران اهانت ميکند دولتمردان ما عکسالعمل نشان دهند. بهتر بود دولتمردان در مقابل اين جمله آمريکاييها که به رئيس جمهور ايران و وزير خارجه اعتماد نداريم ميايستادند و به او پاسخ مي دادند.

وي معتقد است که بناي بي اعتمادي را آمريکايي ها از سال ها پيش بنا کرده اند. از سازماندهي کودتا عليه دولت وقت در سال 1332 تا 25 سال حمايت از يک حکومت ديکتاتوري در ايران براي غارت منابع ايران تا ايستادگي در برابر انقلاب اسلامي – حمايت از ضد انقلاب – وضع تحريمها – حمايت از صدام- حمايت از تروريسم براي ناامن کردن مرزهاي ايران ـ تشديد اختلافات منطقهاي _ تبليغ ايران هراسي و حمايت از صهيونيستها، اردو کشي تا کنار مرزهاي ايران، اعمال تحريمها و مداخلات اخير آمريکاييها در امور داخلي نشان ميدهد آنان همچنان بر دشمني با ايران و نظام اسلامي اصرار ميورزند. آمريکاييها عليه ايران هرکاري را که ميتوانستهاند انجام دادهاند.
*اگر بر اصول و مواضع محکم بايستيم موفق خواهيم شد
ثمره هاشمي تاکيد کرد: اگر محکم بر اصول و مواضع خود بايستيم پيروز خواهيم شد اما اگر بر مواضع و اصول خود پافشاري نکنيم آمريکا که واقعا شيطان بزرگ است تا ما را زير پاي خود له نکند، رهايمان نخواهد کرد. البته ملت مومن و شجاع ايران چنين اجازهاي را به او نخواهند داد.
*چرا در مذاکرات به موضوع خلع سلاح هستهاي آمريکا و متحدان او توجه نشده است
«در مذاکرات هستهاي به طور کلي هدف غربيها تحديد و يا نابودي تاسيسات هستهاي ايران بوده است در حالي که آمريکاييها که خودشان بمب ساختند از بمب استفاده کردند و هنوز بمبهاي پيشرفته هستهاي خود را آزمايش ميکنند در توافقنامه ژنو اصلا مورد تعرض قرار نگرفتند آيا ملت ايران حق نداشته است که نمايندگان او در مذاکرات از طرف مقابل سؤال کنند چرا آمريکا بمب هستهاي ميسازد و چرا فعاليتهاي هسته اي نظامي خود را متوقف نميکند»
ثمره هاشمي با بيان اينکه آمريکاييها بايد در خصوص اقدامات خود چه عليه ملت ايران و خساراتي که وارد کردهاند و چه عليه صلح و امنيت و اقتصاد جهاني پاسخگوي جامعه بينالملل و همه دنيا باشد، اظهار کرد: آمريکا امروز همه ملتها را با سلاحهاي هستهاي پيشرفته خود تهديد ميکند و پاسخگو هم نيست. در مقابل آيا درست است که، ايران اقدامات قانوني و صلحآميز هستهاي خود را محدود کند.
*برد واقعي دولت آمريکا و متحدان او وقتي است که تسليم حق شوند و دست از ظلم و خودبيني و استعلا و استکبار بردارند
وي همچنين به واژه «برد _ برد» اشاره کرد و گفت: اينکه گفته شود يک توافق «برد _ برد» انجام دهيم، به معناي اين است که گويي آمريکاييها نسبت به ملت ايران حقي دارند و بايد حق آنان استيفا شود و يا رضايت آنان حاصل شود در حاليکه نسبت ايران با آمريکا نسبت مظلوم و ظالم است. بلي ظالم وقتي ميپذيرد که برنده است که حقوق مظلوم را ضايع کرده باشد. اين مظلوم است که بايد حق خود را طلب و احقاق حق نمايد. برد واقعي دولت آمريکا و متحدان او وقتي است که تسليم حق شوند و دست از ظلم و خودبيني و استعلا و استکبار بردارند.
*حق حاکميت ملي نبايد مخدوش شود
ثمرههاشمي با طرح اين پرسش که آيا امروز حق هستهاي صلحآميز بخشي از حق حاکميت ملي محسوب ميشود يا خير، گفت: حفظ حق هستهاي ملت ايران مطالبه عمومي مردم و نظام است و لذا يک حق ملي و حاکميتي است؛ بر اساس توافقنامه ژنو، ايران بايد برنامه هستهاياش را با آنها تنظيم کند. اين نقض حق حاکميت ملي است. اصلا آنها چه کاره هستند ايران هم عضو NPT و هم آژانس است و بنابراين به چه دليل بايد با توافق 1+5 برنامه هستهاي را تنظيم کند؟
وي ادامه داد: غربيها بايد پاسخگو باشند که چرا زيادهخواهي ميکنند. آمريکا بايد خساراتي که اين سالها به ايران وارد کرده است، جبران کند. اين ايران است که بايد عليه آنان ادعا نامه تنظيم و اعلام جرم کند.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره بيانيه مداخله جويانه وزارت امور خارجه آمريکا در حمايت مجدد از سران فتنه گفت: سابقه آمريکا در طول 35 سال گذشته نشان ميدهد که آنان همواره قصد مداخله در امور کشورمان را داشتند اين مداخلات تراوش يک ذات استکباري است که در نطق، کلام، عمل و فکر آنان ظهور پيدا ميکند.
وي ادامه داد: نبايد از آمريکا انتظاري بيش از اين داشت؛ بايد در مقابل آنان محکم ايستاد و به آنان گفت به شما ربطي ندارد و حق نداريد در امور ما دخالت کنيد. اعتماد سازي يکجانبه معنا ندارد اگر ما موضع سکوت و تساهل در برابر آنان اتخاذ کرديم آنان تشجيع ميشوند و در امور کشورمان بيشتر دخالت مي کنند.
*اسناد مداخله آمريکا در فتنه88 موجود و روشن است
ثمرههاشمي با تاکيد بر اينکه اسناد مداخله آمريکاييها در فتنه 88 موجود و روشن است، گفت: آمريکاييها در سال 88 يک سيستم جهاني مجازي را تقويت و پشتيباني مالي کردند تا در ايران درگيري و فتنه ايجاد کنند البته چنين اقداماتي از نظام آمريکا بعيد نيست اما اينکه بخواهيم در مقابل آنها ضعيف برخورد کنيم، بعيد است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا پروژه رفع حصر يک سناريوي آمريکايي است يا خير،گفت: اين موضوع داخلي است و به آنان ربطي ندارد اگر حقوق شهروندي براي دولت آمريکا مهم است چرا شهادت دانشمندان هستهاي را به صراحت و اسارت اخير 5 مرزبان ايراني را محکوم نکردند؟
انتهاي پيام/